Kari Silvennoinen: Uudenmaan rajan yli ja takaisin


Oikeustosiseikat

Perheeni on koko Uudenmaan matkustusrajoituksen elänyt rajan molemmin puolin. Vaimoni kolmen pienemmän lapsen kanssa talossamme Kanta-Hämeessä ja minä kahden koululaisen kanssa Helsingissä. Välttämättömyyden pakosta päädyimme siihen, että Kanta-Hämeessä olevan 4-vuotiaan poikamme on tultava luokseni Helsinkiin 1. pääsiäispäivänä. Minun oli pakko ruveta toden teolla suunnittelemaan operaatiota sekä teoreettisella, että käytännöllisellä tasolla.

Voimassa oleva lainsäädäntö

Sisäministeriön nettisivujen mukaan Uudenmaan asukkaiden on pysyttävä maakunnan alueella – vain asetuksessa määritellystä syystä voi matkustaa muualle. Muiden maakuntien asukkaat eivät voi käydä Uudellamaalla.

Totesin, että voimassa on valtioneuvoston asetus valmiuslain 118 §:ssä säädettyjen toimivaltuuksien käyttöönotosta (A 9/2020), joka perustuu muistioon ja asetusehdotukseen. VNA:n 2 §:n nojalla toimivaltuuksia liikkumisen kieltämiseksi tai rajoittamiseksi voidaan soveltaa Uudenmaan maakunnan alueella.

Pääosa asetuksen perusteena olevasta muistiosta koostuu toimivaltuuksien perustelusta, koronainfektion lääketieteellisestä tilannekuvasta, liikkumisrajoituksen tilannekuvasta, poliisin toimivaltuuksista, rajoitusten valvonnasta sekä rangaistuksista. Muistiossa tai valtioneuvoston asetuksessa ei ole määräyksiä rajan ylittämiseen oikeuttavista poikkeuksista. Perusteluissa sanotaan vain lyhyesti, että välttämättömästä syystä tulee rajan yli päästä. Minua kiinnosti luonnollisesti löytää rajaan liittyvät määräykset ja mahdolliset poikkeukset perheeni tilanteeseen soveltuen.

Poliisin nettisivuilta löysin tiedotteen millainen liikenne rajan yli on sallittua. Lähtökohta siis on, että Uudenmaalta ei saa matkustaa rajan yli, ellei ole hyväksyttävää syytä määräyksestä poikkeamiseen. Poliisi ilmoittaa, että liikkumisrajoituksista voidaan poiketa:

  • viranomaistoiminnassa
  • työn, elinkeinon, opiskelun tai yhteiskunnallisen luottamustoimen harjoittamiseksi
  • varusmiespalveluksen tai muun lakisääteisen velvollisuuden täyttämiseksi
  • painavan henkilökohtaisen syyn vuoksi.

Painavina henkilökohtaisina syinä, joiden perusteella liikkumisrajoituksista voidaan poiketa, pidetään

  • lähiomaisen hoivan tarvetta
  • lähiomaisen kuolemaa tai kuolemanvaaraa
  • lapsen tapaamisoikeuden toteuttamista
  • muuta näihin merkitykseltään rinnastuvaa painavaa henkilökohtaista syytä.

Nämä samat poikkeukset liikkumisrajoituksiin löytyvät myös sisäministeriön nettisivuilta. Niitä ei ole kuitenkaan annettu sisäministeriön asetuksena (tai muuna normihierarkisesti valtioneuvoston asetuksesta johdettuna päätöksenä), ne on vain julkaistu ilmoituksenomaisesti.

Erikseen ilmoitetaan, että liikkumisrajoituksesta poikkeamisen pitää olla välttämätöntä. Poliisin mukaan tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei asian tai tehtävän hoitamista voida siirtää muuhun ajankohtaan tai liikkumiselle on olemassa painava peruste esimerkiksi aiheutuvien vahinkojen vähentämiseksi. Vapaa-ajan matkustus on kielletty.

Mistään poliisinkaan nettisivuilta ei käy ilmi kuka nämä normit (poikkeamisperusteista liikkumisrajoitukseen) on asettanut.

Rajan yli pohjoiseen

Sovimme vaimoni kanssa (todisteellisesti sähköpostikirjeenvaihdolla), että poikani tapaamisoikeuden toteuttamiseksi minä haen hänet Kanta-Hämeestä Helsinkiin. Tulostin sähköpostit mukaani ja tekstasin vielä tussilla pahvikylttiin matkani syyn näytettäväksi auton ikkunan läpi rajalla.

Lähestyin Uudenmaan rajaa iltapäivällä 12.4.2020. Tunne oli sama, jonka tunsin aina aikanaan mennessäni hoitamaan oikeusjuttuja Venäjälle. Epämukava, jotenkin syyllinen olo, vaikka pohjatyö oli mahdollisimman hyvin tehty. Rajapuomi, varusmiehiä ja poliisi, aivan oikea raja. Nuori poliisimies lähestyi minua varovasti, näytin tekstaamaani lappua. Ei riittänyt, hän pyysi avaamaan vähän ikkunaa. Avasin ja yritin antaa hänelle tulostamani sähköpostit. Ilmoitti, ettei voi ottaa papereita vastaan, pyysi näyttämään ne hänelle. Luki ne metrin päästä ja kyseli tarkentavia kysymyksiä ja päästi sitten läpi. Huokasin helpotuksesta.

Takaisin etelään

Parin tunnin päästä tulin takaisin. Sama poliisimies oli rajalla pysäyttämässä. Vaikka selvästi tunnisti minut, niin vaati pysähtymään. Taas ikkunan raosta sanoin, että tulen nyt poikani kanssa takaisin. Vasta silloin vilkaisin takapenkille poikaani, joka oli koko matkan odottanut kovasti näkevänsä poliisin ja rajavartijat. Hän nukkui sikeästi turvaistuimessaan. Poliisi tuli kurkistamaan ikkunasta, näki pojan ja viittasi minut jatkamaan matkaani. Poliisi, muut rajavartijat ja minä hymyilimme.

Oikeudellinen arvio

Normit, joilla liikkumisrajoituksesta voidaan poiketa, on asettanut poliisi. Tai sitten niitä ei ole asettanut kukaan (vaan ne on vain ilmoituksenomaisesti julistettu). Valtioneuvoston asiaa koskevissa asetuksissa, tai niiden perusteina olevissa muistioissa, on ilmoitettu vain, että ”välttämätön” liikkuminen on sallittu.

Asetusten perusteluissa on vedottu kiireeseen, jonka mukaan mm. asiantuntijoita ei ole ehditty kuulemaan. Mikään kiire ei mielestäni kuitenkaan oikeuta poikkeamaan aivan perustavaa laatua olevista lainvalmistelua koskevista periaatteista. Ei varsinkaan poikkeustilan aikana.

Perustuslakia ylemmät oikeuslähteet

Olin päättänyt, että menen joka tapauksessa rajan yli ja tulen pojan kanssa takaisin. Mikäli minua ei olisi päästetty raja-aseman kautta, olisin kääntynyt (käännytetty) takaisin ja poikennut hiukan etelämpänä eräästä hirviportista ja kierrellyt pikkuteitä pitkin rajan yli. Samaa reittiä olisi tullut sitten takaisin.

Tämä olisi voinut johtaa sakkorangaistukseen valmiuslain rikkomisesta. Olisin siinä tapauksessa käynyt läpi kaikki kotimaiset oikeusasteet ja tarvittaessa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen myöhemmin. Katsoisin oikeudellisen tilanteeni siinä tapauksessa olevan sellainen, että minulle perustuslakiakin korkeammissa oikeuslähteissä (Euroopan perussopimukset, EU:n asetukset, EU:n välittömästi sovellettavat direktiivit, EIT:n ja EUT:n ratkaisuissaan asettamat yleiset oikeusperiaatteet yms.) taattuja oikeuksia olisi rikottu. Onneksi en joutunut kulkemaan sitä tietä.

 

Kari Silvennoinen
varatuomari, oikeustieteen lisensiaatti
lupalakimies Helsingistä

Comments

  1. Anonyymi says:

    Kirjoittajalta näyttää jääneen huomaamatta valtioneuvoston asetus liikkumisen tilapäisistä rajoituksista väestön suojaamiseksi (146/2020), jossa säädetään mm. välttämättömästä liikkumisesta.

    Click to access sk20200146.pdf

  2. Anonyymi 2 says:

    Anonyymiä kommentoijaa voisin toisena anonyyminä täydentää: tuo asetus itse asiassa kieltää pysäyttämästä henkilöitä, jotka ymmärtävät vedota lailliseksi listattuun syyhyn. Eli kontrolli on näiden osalta jälkikäteistä. Poliisilla oli valtuudet käännyttää takaisin vain niitä, jotka rehellisesti ilmoittivat väärän syyn. Muiden osalta vastuu oli teoreettista. Periaatteessa väärän syyn ilmoittamisella syyllistyi sekä valmiuslakirikkomukseen että väärän todistuksen antamiseen viranomaiselle:

    ”Väärän todistuksen antamisesta viranomaiselle tuomitaan myös viranomaisen erityisen valvonnan alaisen toiminnan harjoittaja taikka tämän edustaja tai palveluksessa oleva henkilö tai valvottavan yhteisön tilintarkastaja, joka lakiin perustuvan tarkastuksen yhteydessä tai lakiin perustuvaa ilmoitusvelvollisuutta muuten täyttäessään antaa valvovalle viranomaiselle oikeudellisesti merkityksellisen totuudenvastaisen suullisen tiedon.”

    Tosin on varmaa, että lainsäätäjä ei ole tätä kirjoittaessaan ajatellut maakuntarajan ylittämisen olevan ”viranomaisen erityisen valvonnan alaista toimintaa”, mutta kyllä tuon lainkohdan avulla voisi yrittää nostaa syytteen. Ei tosin kukaan tule nostamaan. Syyttäjillä on parempaakin tekemistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s